Isnin, 10 Oktober 2011

bila kesedihan & kekecewaan menguasai diri

Jangan kuburkan cita2 saya untuk meneruskan hidup dan berjaya hanya kerana sejarah semalam saya yang perit,pilu,pedih,luka...ada hikmah kenapa saya di uji sebegitu,setiap manusia ada sejarah silam,tapi adakah dek kerana sejarah silam dia xboleh nk teruskan hidup terus di masa akan datang..tolong sangat2 jangzn kuburkan impian saya untuk terus dan teruskan hingga saya mampu berdiri kembali...saya perlukan kekuatan orang yang selama nie menjadi tempat saya untuk berpaut,saya nak kan kembali sokongan moral yang selama nie saya dapat,tanpa 'tulang belakang' saya,saya lumpuh untuk selamanya...tolong jangan gelapkan lagi dunia saya...




memang sangat perit nak terima sajarah "semalam" saya..
bermula dari darjah 1->5 di SK Sultanah ASMA(buat hal  pindah sekolah)
darjah 6 SK Langgar(baru start bukak mata yang pelajaran tu penting UPSR dapat 1A 2B 2C)
form 1->3 PMR dapat 1A4B2C1D(time nie dok buas dekat makap xdak mmg ligat macam gasing la)
form 4->5:mulanya ambik kelas ERT ja(ekomoni rumahtangga)-pak ngah aku course len ka,pas nie nk smbng study bdang banyak keja,bukan takat dok dapur ja,aku tukar kos ambik akaun,sains pertanian,perdagangan,tapi nek form 5 aku drop  Add Math nak bagi cukup 10 subjek aku tampung ngn ambik subjek pndidikan seni,asas xyah cakap la mmg xdak pon..smua cikgu buat dari A --> Z smpai portfolia mlm nak exam SPM paper 2 baru p ambik kat umah cikgu la,time SPM la aku baru mula sedar ynag blajar nie penting dlam hidup,bru nak celik mata,mmg macam baru jaga dari tidur yang panjang..
stay back sampai tidor umah cikgu la sepanjang minggu spm 2..Alhamdulillah dapat la jugak SPM 2A4B1C3D...
lepas SPM aku xkja apa..samapai la aku masuk PLKN,tapi bermula kat sini la,bermula sejarah sekerat jalan,aku mula la dok brjauhan ngn family makan xsedap mula la jatuh sakit,selalu pngsan2...then dapat pngecualian,dpa hnatr balik umah
lepas 2 balik dok rumah,xwapa minggu lepas 2 dapat surat smbung ==>form 6 kat SMK Dato Syed Omar,p la denagn harapan boleh dok study sampai final tapi sekerat jalan jugak sebab aku dah mmg xboleh nak carry 1 hal,pas 2 timbang kilo,kira panjang pendak maslah kewangan lagi,bukan xkenai abah aku 2 dia HAJI BAKHIL MODEN msok form 6 mmg nak pakai banyak duet kos beli buku saja dekat beratus tapi masa tu jugak semua member2 aku pakat isi borang SPA 08(isi JM) maen isi suka2 ja xdapat pon xkisah la..==>aku g dok Penang keja jadi cikgu tadika dekat ISLAH EDUCARE,pas 2 aku bhnti keja,==>sebab masuk ILP kos graphic designer(sijil kemahiran malaysia) study sampai sem 2 dapat tawran temuduga JM 2,g la jawab maen2 ja la,sebab memang xharap nak dapat pon sebab aku xminat..dekat nak habis study dekat ILP,member2 semua pakat dok xcari tempat nak buat praktikal aku pulak dapat surat tawaran masuk kursus jururawat masyarakat dekat hospital lama KULIM..mula2 mmg aku nak bakar ja surat 2 tapi aku dah terlambat abah aku dah jumpa duluw surat 2,xmaw kecewakan depa aku buat macam aku excited nak masok JM 2,memnga aku taw aku mmg xlkeh nakm bawak nak masok bdang profesional 2..memerlukan banyak pengorbanan..memang la nie ja cara mudah masok GOVERMENT tapi aku buka mata luas2 pikiaq masa kedepan bila dah kawen anti,dah beranak pinak,xkan aku nak tinggai ank ngn suami malam2 sebab keja..xmacam orang laen keja ikut office hour xpasai anak2 xkenai sapa ibu depa kot,dok dapat kasih sayang orang ngasuh ja,dah lanak kena srtuggke gila dlm msa 5 sem nak kampoi smua kalah budak ambik degree la,gred bukan U41 tapi U19 ja,jururawat pelatih yg U29 xsusah2 mcm JM nie nk kna study 2.dah 2 nak naik jadi staf nurse kena interview pulak 2 pon lepas 2 tahun bergelumang ngn mak bidan punya bidang,belom tentu lagi dapat naik pangkat ke U29 ke belom,xkan sampai tua nak sambut budak kot..dan disebabkan jawatan nie la aku masam muka ngn abah aku,dgn ibu aku sampai sekarang..masih terngianag2 lagi dekat telinag aku "don't break my heart"..
sebab aku xmaw kecewaan yang pasti akan memalukan semua orang la,aku taw aku mmg xleh nk carry subjek2 yang study dekat JM 2,bagi la jawatan laen Insyallah aku boleh..biar la sejarah ini terkubur bersama mimpi2 mengerikan semalam aku..
sebab aku dah anmpak klau bukan jalan rezeki aku ke arah itu,aku akan usaha untuk study bidang aku,then masok CIAST 2 taun,then jadi lecturer,keja pon office hour,so xpayah nk basuh pungkok orang,bergelomang ngn ragam manusia yang mencabar tahap kesabaran seorang manusia,tambah kena dok kat unit kecemasan lagi la ngeri,dgn aku nie yang mmg jenis lemah semangat,masa cuti dan masa lapang untuk bersama family dan diri pon ada,kalau JM 2 asai dok ja mesti ada 'oncall',xkira la time 2 ang mmg tgh bcuti ka,sebab dah brpegang ngn prinsip "KAMI SEDIA MEMBANTU" xkira la time 2 ang dgn semua family  tgh  bhimpun ramai2 nak buka posa,di waktu betoi nk buka posa sgt dah tetap kena tinggaikan family dahulukan patient..



untuk kedua2 orang tuaku,along hanya mahukan support moral,"tulang belakang" along balik untuk along teruskan perjuangan nie..tolong paham along,jgn biarkan dunia along gelap gelita,along sebagai anak sulung dalam kedua2 keluarga along yang akan bertanggungjawab dan berbakti dgn ibu ayah saya sahaja,bukan orang yang xlayak dapat segala pengorbanan saya...




ALONG SEDIH SANGAT KENAPA IBU NGN ABAH ALONG XLEH NAK PAHAM APA YANG ANAK DIA RASA,APA DAH JADI NGN ANAK DIA..KENAPA?????????

semua benda yang jadi dekat kita nie bersebab,kadang2 Tuhan nak tunjuk kat kita supaya selesaikan msalah supaya kita boleh teruskan hidup.Cuma cara Dia nak m'uji saja berbeza..


 DOA KETIKA BERDUKACITA
Aku adalah hambu-Mu,anak kepada hamba-Mu(lelaki),anak kepada hamba-Mu (perempuan)yang berada didalam genggaman-mu,jiwaku dalam tangan-Mu,berlaku atas diriku semua keputusan-Mu,adil ketentuan-Mu keatas diriku,aku memohon dgn semua nama yang Engkau namakan diri-Mu,ataupun yang Engkau turunkan dalam kitab-Mu,atau yang Engkau ajarkannya kepada makluk-Mu,atau Engkau tetapkannya dalam ilmu ghaib yang hanya untuk Engkau saja yang mengetahui,supaya Engkau menjadikan alQURAN itu cahaya hatiku,kesegaran hatiku,penghapus kesusahanku,dan menghilangkan kerunsinganku..

YA ALLAH..terasa peritnya ujianMU ini,ikhlaskan hatiku ya Allah.. tp aku tahu,ujian adalah tarbiyyah drMU..moga KAU kurniakan aku titisan cintaMU...amiin ya Rabb...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan