Ahad, 18 Mac 2012

tips-tips ambik wedding bagi newbie


Kali pertama aku jadi Official Photographer (OP) ialah pada disember taun lepas. Itupun sepupu aku yang mintak tolong, sebab kamera diorang rosak dan aku just suruh ambik gambar biasa je, tak perlu lawa-lawa. dan diorang akan cuci sendiri gambar tu. So disebabkan expectation tak tinggi, aku terus ambik job tersebut. Rezeki jangan ditolak beb..hehe..ada jugak habuannya..

Dalam masa yang sama, aku buat research dan tengok contoh gambar wedding dari otai-otai (joe photo,shaupix,nazri ahmad) dalam bidang tersebut. Bila dah siap shot, aku edit dan upload gambar yang aku ambik di lepas tu tak disangka-sangka ramai kawan aku yang suka dan mintak aku jadi fotografer untuk majlis diorang nanti.(perasannya kau),lepas 2 aku sesaja la tanya akak dekat butik pengantin kat pekan rabu,dia cakap ha akak nak adek tlong jadi fotografer masa cuti sekolah bulan 3 nie boleh??So far 5 orang dah booking dia, cuma aku tak confirm lagi, takut-takut nanti aku xboleh buat sorang2..dah la kelengkapan apa pon xcukop lagi..tapi 31 mac nie ada orang booking pulak..member jugak yang booking..

Apa yang aku perlukan lagi ialah:
1.   Nikon sb-910 Speedlight(kalau dpt yg third paty pon ok dah)
2. Lens(aku sekarang nie pakai kit lens ja) teringat pesanan member krew dslr,dia cakap pakai lens 2 sampai limit dulu,bagi mahir betul2 baru tukar lens baru..
3. Battery grip
4. Memory card 8 gb(dah beli tapi hilang)
5. Cari tempat nak print custom album (xdak area alor setar,dalam pulau ada la)


Then nie tips yang aku dapat dari sorang brother nie,dia nie dah lama jugak la dlm bidang wedding fotografer nie...



Jadi entri kali ni aku nak kongsi tips-tips ambik wedding bagi newbie, aku pun newbie jugak dalam bidang ni, so sama-samalah kita belajar ok?

1. Pengalaman
Ambik wedding kena ada pengalaman. Sebelum aku jadi OP, aku ambik gambar majlis perkahwinan  ahli keluarga  dan kawan-kawan. Cuba “berkawan” dengan OP untuk majlis tersebut dan tengok hasil yang diorang dah ambik. Biasanya diorang akan kongsi tips, jarang aku jumpa fotografer yang sombong.
2. Flash
Flash (external) merupakan aksesori yang wajib bila nak ambik wedding, sebab majlis seperti ini biasanya diadakan di tempat yang tertutup dah kurang cahaya. Pakai flash pun kena ada cara, bukan main direct flash je. Ada masa kena bounce/pantulkan flash ke siling/dinding. Ada masanya pulak kena pakai diffuser, diffuser pulak ada banyak jenis. Entri seterusnya aku akan cerita lebih lanjut tentang teknik flash.(yang nie xdak lagi la)
3. Persediaan
Pastikan gear dalam keadaan yang tip top, bateri dah dicas penuh, dan memori kad dah dikosongkan. Jangan lupa bawa bateri spare dan memori kad tambahan sebagai backup. Pernah sekali aku lupa cas bateri flash, tengah-tengah shot flash tak berfungsi, nasiblah aku “terbawak” bateri spare.
4. Jenis-jenis shot
Seperti yang aku cakap awal tadi, buat research dah cari contoh jenis-jenis shot di internet. Biasanya aku ambik idea dari fotografer luar negara. Kalau tempatan, saiful nang,fuad topa,husin lampoyang,nuzul taufiq dan jadi rujukan. Want to be the best, learn from the best.
5. Tiba awal ke lokasi
Sebaiknya pegi ke venue majlis sehari sebelumnya. Perhati keadaan sekitar, so korang boleh fikir idea awal macam mana nak shot nanti.  Biasanya aku akan bawak kamera, ambik beberapa shot kat pelamin, dan  kenal pasti setting yang aku akan guna untuk esok.
6. Pakaian
Walaupun tu majlis keluarga, kenalah pakai pakaian yang sesuai untuk fotografer. Tak kan nak pakai baju melayu kot..hehe. Sebaiknya pakai t-shirt kaler hitam dan seluar hitam atau jeans gelap, fotografer need to be invisible. Kaler cerah-cerah tidak digalakkan, lagi-lagi kaler pink, HARAM..haha..
7. Interaksi/Komunikasi
Interaksi dan komunikasi sangat penting untuk dapat shot yang korang nak. Seriusly aku masih tak pandai nak suruh pengantin posing, biasanya aku akan suruh ahli keluarga atau pak andam je…hehe. Kalau pengantin tu model atau artis, korang beruntung sangat, sebab bab-bab posing mereka sangat terer.. Lagi satu, korang kena ceria-ceria, jangan terlalu serius. Banyakkan senyum (perkara yang susah aku nak buat), kadang-kadang tu buatlah lawak, bagi pengantin senyum macam ni J
8. Berdua bertiga
Jangan pegi shot sorang, bawaklah kawan sorang dua untuk backup korang. So boleh cover pelbagai shot kat situ. Ada yang ambik wide, ada yang ambik candid pakai telefoto. Yang sorang lagi mungkin boleh shot gambar awek cun..hehe..

9.  Perjalanan majlis
Sebaiknya tanya bakal pengantin tentang “flow” atau aturcara majlis. Boleh plan awal kat mana korang sepatutnya berada, takut nanti terlepas shot yang menarik.
10. Bisnes kad
Manalah tau ada tetamu yang berminat nak ambik korang jadi fotografer. Tak pun boleh bagi kat awek-awek yang ada kat situ.. kihkih..
*****
Itulah sedikit sebanyak tips yang aku kutip dari pengalaman. Kalau diikutkan siapalah aku nak bagi tips, aku cuma kongsi apa yang aku pelajari je dari otai-otai diluar sana. Kalau ada tips lain, korang sangat di alukan untuk berkongsi tips di bahagian komen.
p/s-ada DSLR bukan bermakna kita layak untuk ambik gambar wedding, banyak perkara perlu dipelajari



Tiada ulasan:

Catat Ulasan